03-07-2018 NMBS 828 + 801, Antwerpen-Berchem by Jan-Mark Schout


Zoals bekend reed dit voorjaar gedurende ettelijke maanden de welbekende ballasttrein vanuit het Franse Tergnier naar het Waalse Quenast, vanzelfsprekend met de bekende diesellocs BB 67400. Uw fotograaf was daar op 16 mei al achteraan gegaan, maar aangezien de middagrit toen los was - en die rit met de losse locomotieven ook nog eens op een haar na was gemist - wilde ik andermaal richting Quenast trekken voor een herkansing. Volgens de geruchten zou de ballasttrein nog wel tot in juli rijden, dientenvolge besloot ik op 3 juli een tweede poging te wagen om de ballasttrein op foto te zetten. Daags ervoor werd echter duidelijk dat het einde van het contract toch eerder bleek te zijn dan gedacht, waardoor het hoofddoel van die dag wegviel. Uiteindelijk werd besloten om nog eens naar lijn 35 te gaan voor de staaltrein vanuit Châtelet naar Genk met een koppel 21'ers, die op die dag helaas werd gemist doordat ze een ander uur hadden of wellicht in het geheel niet reden die dag. Vooraleer de schrijver dezes met twee anderen naar L35 trok, was er op het Berchemse station nog een fotomoment gepland. Tijdens de ruime overstap vanuit Essen richting Aarschot was er immers tijd over voor wat plaatjes van de treinen richting Brussel. Deze treinen vertrekken allemaal vanaf spoor 9, dat mijns inziens een der leukste vertreksporen in 't Stad vormt. Het tamelijk gedateerde station van Antwerpen-Berchem - helaas wel voorzien van hoge perrons van 55 centimeter - is bekend om het zeldzame voorkomen van sporen die zowel in een bocht als op een helling liggen. Aangezien treinen in een bocht of in een helling altijd net een kleine meerwaarde bieden, is een combinatie van beide vanzelfsprekend nog toffer. Gekeken naar de zonnestand en het treinenaanbod is spoor 9 het beste spoor om te fotograferen, van circa acht uur tot half twaalf kunnen hier leuke opnames worden gemaakt. Het enige nadeel is dat er weinig lengte te zien is (slechts de voorste 125 meter van de trein is zichtbaar), doch dat valt in mijn optiek weg tegen het feit dat de stationsomgeving verder erg authentiek aandoet. Doordeweeks zijn de Intercity's op de relatie (Essen -) Antwerpen - Brussel (- Charleroi) bijzonder interessant: veel treinen worden verzekerd door rammen M4 of M5, die meestentijds getrokken worden door een HLE 27. Daarnaast lopen ook een aantal Varkensneuzen mee in deze IC-verbinding. Het leeuwendeel mijner lezers zal bekend zijn met de renovatie der Varkensneuzen, een bijzonder omvangrijk en tijdrovend project dat al vele jaren bezig is. Voor maar liefst 3,3 miljoen euro per stuk worden deze ruim veertig jaar oude treinstellen gereviseerd, dit alles om de diverse ateliers aan het werk te houden. Een aantal extra Desiro's bestellen was goedkoper geweest, edoch zaten de werkplaatsen dan om werk verlegen. Zodoende werd besloten alle 44 treinstellen te reviseren, dankzij het trage tempo werd het eerste treinstel - de 843 - eerst begin 2016 in dienst gesteld. Midderlerwijl zijn hier in een tijdspanne van ruim tweeënhalf jaar maar liefst negen treinstellen bij gekomen, sinds eind juli is ook de 837 weer in dienst. De nieuwste twee gerenoveerde treinstellen, de 828 en 837, beschikken hierbij over het feit een derde koplamp te hebben op het front. In oktober 2017 werd hierover voor het eerst bericht door het tijdschrift Op de Baan, en tot veler verrassing was dit nieuws niet eens onjuist... De derde koplamp schijnt immers van node te zijn voor een hernieuwe toelating in Roosendaal, dat overigens nog steeds niet rond is. Het plan is desalniettemin om alle Varkensneuzen te voorzien van een derde koplamp, bij de acht eerder gerenoveerde stellen moet dit dus naderhand nog worden ingebouwd. Eind juni verscheen na een aantal testritten dan de 828 in dienst als eerste stel met een derde koplamp, en Uw fotograaf had het geluk om die woensdagochtend juist dit stel op foto te kunnen zetten. Slechts een viertal treinen richting Charleroi rijden met twee Varkensneuzen, te weten de ritten 4505, 4530, 2014 en 2039, waarbij de 4530 goed voor de zon valt te fotograferen in Berchem. Terwijl de reizigers al klaarstaan om richting Brussel te sporen, komen de Varkensneuzen 828 en 801 het station van Berchem binnengereden als IC 4530 naar Charleroi-Sud. De 828 was nog maar net een week in dienst en was gelukkig nog zeer schoon, zelfs de graffitispuiters in het dépôt van Turnhout konden nog afblijven van dit treinstel... Dankzij een aangenaam schijnend zonnetje kon op deze warme juliochtend nog een foto van dit tafereel worden gemaakt, vooraleer ik vertrok richting Aarschot. https://flic.kr/p/2aqcYS7

댓글

이 블로그의 인기 게시물

iOS 아이폰용 앱 개발을 위한 디자인시, 디자이너가 참고 해볼만한 사항들

스냅드래곤 기반 크롬북, ‘트로그도어’ 개발 중

[펌] 구글 마켓에 있는 apk를 PC로 바로 다운받자